Vores tur til Newcastle upon Tyne

St Nicholas Kathedralen

Vi er tre medlemmer af Seniorsailor, Jan Gustavsen, Hans Andreasen og Jørgen Frederiksen, som længe har talt om at vi gerne ville en tur til Newcastle upon Tyne. Der hvor vores gamle kollegaer boede og udmønstrede under krigen. Efter et foredrag om de danske krigssejlere af vores gode kollega nu ITF Inspektor Morten Bach har vi haft planer om en tur til Newcastle.

Morten Bach var i Korsør og holde et foredrag om sit virke som ITF Inspektor for foreningen "Seniorsailor", vi fik os en snak med Morten bagefter og han tilbød, at arrangere turen for os. Vi gik straks i gang med at sende tilmeldinger ud til medlemmerne, desværre var der ikke mange tilmeldinger,så vi åbnede op for interesserede uden for foreningen og nogle døtre og sønner af gamle Krigssejlere havde fået nys om turen og ville meget gerne med  på turen og det kom de.Turen blev planlagt til den 15.maj 2017.

Vores Formand Werner Woer ansøgte J.L.Fonden om tilskud de gav os 18.000 kr og Sømændenes Forbund bidrog med 5000 kr.

Stor tak til J.L.Fonden og Sømændenes Forbund.

Desværre blev Hans Andreasen syg han skulle genemgå en bypass operation, men Morten fandt en som kunde overtage hans billet også Werner Woer blev indlagt lige inden vi skulle afsted så han kom desværre heller ikke med.

Vi resterende tog af sted den 15. maj fra kastrup lufthavn kl. 12.10 og var i Newcastle 12.50 Engelsk tid, flyvetid 1 time og 40 minutter. Vel ankommet til Newcastle internationale lufthavn tog vi toget ind til Newcastle Central Station ca 20 minutter. Vores Hotel lå lige over for banegården i centrum af Newcastle på Neville Street og hed Thistle Country Hotel. Efter vi havde booket ind og afleveret vores bagage og lige pustet ud mødtes vi i Foyeren og derefter gik vi op i et mødelokale og så "Støt står den danske sømand" Morten havde bestilt kaffe, te og sandwish og noget koldt at drikke. Efter filmen fortalte Morten om de vilkår de danske søfarende havde det i Newcastle upon Tyne under krigen. Efter filmen gik vi en tur rundt i byen nede på West Moreland Road så vi nogen af de steder søfolkene havde boet  under dere ophold mellem udmønstringer i byen. Vi var også inde og spise og selvfølgelig "fish and chips" vi var vel i England.

Efter en god nats søvn mødtes vi efter morgenmaden i foyeren kl.0930 derefter gik turen til St Nicholas Building hvor den danske pool og de søfarendes organisationer havde til huse vi så mindepladen som var blevet opsat i 1995. Derefter St Nicholas Catedral som lå lige overfor der mødtes vi med tre fra "Den danske kirkes bestyrelse Normann, Susan og Margret, som viste os rundt i kirken og den danske mindestue der afholdt vi en lille ceremoni og lagde en krans fra Sømændenes Forbund ved "Mindebogen" med navnene på de 1185 danske søfolk der døde i allieret tjeneste, holdte et minut i stilhed (et bevæget øjeblik). Det danske flag som vajede fra St Nicholas Building har nu sin plads i mindestuen.

Efter vores besøg i Kirken gik vi op til Discovery Museum på Blandford Square hvor DSDS fanen er opbevaret. Fanen en svær silkedug med broderede inskriptioner er broderet af danske kvinder i London. DSDS står for en sammenslutning af de tre forbund. SMFD: Sømændenes Forbund i Danmark. DSRF: Dansk Sø-Restaurations Forening. og SFFD: Søfyrbødernes Forbund i Danmark. Stiftelsen af sammenslutningen skete den 1.7.1941. Fanen blev indviet den 4. okt 1942. En meget smuk fane som er i gode hænder på Discovery Museet.

Fra Museet gik vi lidt rundt hver især og så på byen, om aftenen var der festmiddag med tre retters menu på Hotellets Restaurant KL. 1900. vI mødtes i Hotellets bar kl. 18.30 hvor vi fik et glas Champagne vi havde inviteret Normann, Susan og Margret fra det den danske kirke. Det vidste sig at Normann havde fødselsdag han blev 83, vi havde en gave med en bog om vores flag Dannebrog, damerne fik en nål fra Marineforeningen samt en buket blomster, efter at havde skålet for Normann og sunget "for he`s a jolly good fellow", gik vi ind og spiste det skal oplyses at Normann, Susan, og Margret alle tre taler en smule Dansk og gør et stort arbejde i den danske kirke.

Vi festede et par timer på en lokal Pub sammen med vores tre engelske venner hvorefter vi foretrak til vores kvarter godt trætte efter en lang dag (vi måtte jo indrømme at vi ikke har fysik som da vi var unge). Efter en god nats søvn og en god gang morgenmad pakkede vi sammen mødtes i foyeren 10.30 tog metroen til lufthavnen, det vil sige efter 5 minutters kørsel kørte toget ikke længere der var sprunget et vandrør som oversvømmede metroen. Vi koim op på gaden hyrede tre taxaer og kørte til lufthavnen vi skulle flyve 13.20. Vi spiste en let frokost i lufthavnen og var alle enige om at det havde været en god og oplevelsesrig tur.

Takket være Morten Bach hans hjælp og viden gjorde turen til et minde vi sent vil glemme. Vel ankommet til kastrup 15,40 dansk tid sagde vi farvel og begav os hjemad.

Endnu en stor tak til Morten og de dejlige mænd og kvinder der deltog og gjorde rejsen til en pragtfuld oplevelse.

Webassistent

Jørgen Frederiksen

Lidt historie om Mindesmærke og Mindevinduet for danske sømænd.

St Nicholas Cathedral Newcastle upon Tyne.

Den danske handelsflåde fik hjemsted i Newcastle Upon Tyne. Man oprettede The Danish Pool i St. Nicholas Buildings lige over for domkirken. Her blev sømændene sendt, når de landede i England og herfra blev de igen sendt ud til søs. 3000-4000 danske sømænd sejlede ud fra Newcastle upon tyne under krigen.

Efter krigen indviede man en ny sømandskirke og samtidig med indvielsen af denne den 30. april 1949, indviedes en mindevæg og en mindebog indeholdende navnene på danske søfolk, i alfabetisk orden som satte livet til i krigsårene 1939-1945 begyndene med en dæksdreng. Hver dag blev der vendt et blad i mindebogen. På grund af moderniseringen af skibene fik de mindre tid i havn, og det blev vanskeligere at opretholde sømandskirken i Newcastle upon Tyne og i 1969 så man sig nødsaget til at lukke kirken.

Mindevæggen blev skænket til Frihedsmuseet og den er nu opsat i den tidligere koncentrationslejr i Frøslev, der tilhører Frihedsmuseet. Mindebogen blev opsat på en mindre væg i sømandskirken i Londons East End tillige med prosa tekst. Sømandskirken i London led imidlertid i 1980 samme skæbne som kirken i Newcastle upon Tyne.

Den danske menighed i Newcastle upon Tyne følte, at Newcastle upon Tyne var det naturlige hjemsted for mindebogen. da menigheden ikke havde egen kirke, trådte de i forbindelse med bystyret og domkapitel i Newcastle upon Tyne, hvor der udvistes stor forståelse og velvilje. Resultatet blev, at i løbet af 2 år kunne et nyt mindesmærke afsløres i St Nicholas cathedral den 13. maj 1982.

Mindesmærket er tegnet af arkitekt Ronald G Sims. Mindesmærket er lavet af grøn Westmorland skifer og repræsenterer de danske øer. rederiforeningen betalte for opsætningen af mindetavlen. Mindetavlen bærer den oprindelige danske inskription. Over mindesmærket hænger det danske flag, der vajede udenfor The Danish Pool og foreningslokaler i St nicholas Building under krigen. Mindesmærket blev oversat til engelsk i 1985.

Vinduet over mindesmærket for de danske sømænd blev indviet den 26. oktober 2002 på initativ af den danske kirke i Newcastle og sponsoreret af A.P.møller og hustru Chastine Mc Kinney møllers Fond til Almene formål. Vinduet var det eneste af de større vinduer, der havde klart glas.

Der vil blive oprettet et fotoalbum af de foto vi  tog på turen senere.

DSDS fanen der bliver opbevaret på Discovery Museeum.
Mindepladen på St Nicholas Building
Mindepladen på St Nicholas Building sammen med min gode ven Mogens.
Kransen til venstre fra Sømændenes Forbund som vi lagde i St Nicholas Cathedral.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

svend christensen | Svar 11.06.2017 13.09

dejligt at læse i havde en minderig tur,og og en oplevelse for livet.synd og skam for dem der ikke kom med.

KENT HENRIKSEN | Svar 28.05.2017 17.23

Tak for en god rejsebeskrivelse - kan forstå, at det var en oplevelse af de gode... kh Kent

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

06.12 | 12:52

ja det var en hyggelig julefrokst og hyggelige dejlige fyrer at være sammen med.og ros til bestyrelsen

...
05.12 | 19:57

Dejlig julefrokost der blev afholdt 05-12 i Nyborg sammen med gamle kollegaer

24.11 | 19:54

Vi var en gjeng fra cafe internaationaal i Rotterdam
som var med å seile den in til Verolme etter lossing
i Europoort de fleste som var med fra gulfen fikk mønstre av ved ankomst.