Gamle Danske Skibe

Gamle rederi skorstens mærker og Kontorflag.

Gamle Rederiflag og skorstens mærker

M/T Esso Århus.(København) Bygget på Odense stålskibsværft i 1956. 16,865 grt, 10,017 ntr, 26400 dwt. solgt 1978 til ophugning. Et næsten søsterskib til Regina Mærsk.

M/T "Esso Ålborg (København) Bygget Odense stålskibsværft nr (149) 20,469 grt, 12,203 ntr, 32,150 dwt. ti Dansk Esso A/S Kbh. solgt 1974 til Esso Tankers inc, Monrovia omdøbt til Esso Newhaven. solgt til ophugning i Kaohsiung 1976.

M/T Esso København.(København) ( ex Peter Hurll) Bygget i England 1930 på Palmers Shipbuilding & Iron Co, Hebburn on Tyne (nr 1000) 12,062 grt, 7,146 ntr, 17,585 dwt til Standart Shipping Co New York. Overført 1930 til Baltisch - Amerikanische Petroleum Import G.m.b.H, Danzig. 1935 overført til Panama Transport Co, Panama. 1947 solgt til DDPA (dansk Esso) 1948 dansk besætning overtog skibet i Aruba og sejlede skibet til København via New York. 1963 solgt til H.J.Hansen Odense for ophugning.

M/T Esso Nyborg (København) Bygget 1942 - 43 B & W København (nr 669) 9,948 grt, 6,046 ntr, 14,254 dwt. til DDPA (dansk esso) kort efter aflevering i juli 1943 slæbt til Tuborg havn for oplægning. maj 1945 slæbt til B & W for at blive klargjort juli 1945 på jomfrurejse.1958 lagt op i Kbh 1962 solgt til Caribbean Federations Lines Panama omdøbt Mark Slawin. Strandet i 1962 1963 ophugget i La Spezia (Italien)

M/T Esso Baltica (kalundborg) (nr 821) bygget 1968 på A. Vuyk & Zonen N.V. Capelle a/d Ijsel Holland. 3,708 grt, 1,969 ntr, 5,533 dwt 2x5 tanke. Solgt 1982.

M/T "Esso Callunda (Kallundborg) bygget 1974 på Hitachi Zosen Co Ltd Mukaishima (nr 4368) japan. 13,503 grt, 7,859 ntr, 22,333 dwt. oprindelig bestilt af Esso International New York som Esso Coral før aflevering solgt til Dansk Esso A/S Kbh 1985 solgt til Esso Tankers inc Monrovia omdøbt til Esso Saint Petersburg. 1999 ophugget

M/T Esso Rønne (København) bygget 1963 på Krøgerwerft G.m.b.H, Rendsburg (nr 1195) til Terkol Rederierne sat i timecharter for dansk esso 1965 købt af Dansk Esso. 1977 Bellan Fire bareboatcharter til Hans Bergmann Ørbæk 1978 solgt til Hans Bergmann. Efter flere forskellige ejere ophugget 2007.

M/T Esso Stockholm (Kalundborg) Bygget 1960 på Kockums Mek Verkstad A/B, Malmø (nr452). 31,244 grt, 17,408 ntr, 49,400 dwt. til Svenska Esso A/B Stockholm. Dec 1970 solgt til Dansk Esso A/S København 1971 overtaget i Gøteborg nu 30,236 grt, 16,384 ntr, 52,425 dwt. 1977 solgt 1992 ophugget i Alang India.0

M/T "Anders Mærsk" bygget på Mitsui Zosen K.K.. Tamano Japan 1957. 20115 dw, 13082 gt, 7735 nt. Solgt 2.aug 1965 til Panama. Ankom til Alang 3.9.1995 for ophugning.

M/S "Emilie Mærsk" Bygget af Frederikshavn Værft nr 213 overtaget af A.P.Møller maj 1945 afleveret 17 dec 1947. linefart Japan-Persiske Golf og Japan-Indonesien. Trampfart. Fragtskib (Hansaskib type B) 5260/6075 dw. 4 lastrum 4 luger 2 master 4 samsonposter. Tolv 5 tons bomme, en 22 tons ved 2 lugen Isforstærket. Solgt til Brigantine Corp omdøbt > Corvetine < 5.5.1980 solgt til ophugning i Hong Kong.

M/T "Caroline Mærsk"

T/T "Kate Mærsk bygget på Lindø Værftet 1976. Odense. 333.580 tdw, 158.475 bt, 128.289 nt. Blev i den Persiske Golf 130 mil vest af Dubai den12.2.1988 angrebet af en Iransk Hellicopter som affyrede et misil ind i beboelsen agter og maskinkanon ild. Der udbrød brand og Telegrafisten blev dræb og tre andre såret. Ankom til Rotterdam 5.4.88 for reparation. Sejlede igen den 23.4.1988.

T/T Kate Mærsk efter raket angrebet i den Persiske golf

M/S Herta Mærsk. Bygget af B og W København nr 682. Afleveret 28.maj 1948 til A.P. Møller. Linefart japan -Sydøstasien, Japan-Persiske Golf, Japan-Indonesien, Trampfart. Fragtskib (Hasaskib type B) 5875 Dw Shelterdæk 4 lastrum 4 luger, 2 master 4 samsonposter Tolv 5 tons bomme, en 22 tons ved 2 lugen. Isforstærket. Solgt 17.5.1967 til Brigantine Corp Monrovia omdøbt > Clementine < ophugget på Taiwan 1983.

M/T Selma Dan bygget på Mitsui Shipbuilding Co. Ltd., Tamano Works. 55.000 dw, 33.847 gt, 21.531 nt. Solgt den 21.6.1976. Den 7.1.1983 udbrød der brand i maskinen da den på en rejse fra Kharg Island til Aden 60 mil Nø af Muscat forladt af mandskabet. Besætningen blev taget op af et Iransk Navy skib. Hun blev taget på slæb ud i det Indiske Ocean af Smit Pioneer og Soland den 13.1.1983 brækkede i to dele og sank på 3000 m vand.

M/T TANJA DAN. bygget på Mitsui Shipbuilding Co, Ltd., Tamano Works Japan. 55000 dw, 33.746 gt, 21.450 nt. Solgt den 18.2.1976 Ankom til Kaohsiung den 22.2.1982 for ophugning.

M/S Kista Dan (cargo/Polar Skib 26 passagerer) Bygget af Aalborg Værft A/S nr 96 til Ocean 1959 ombygget til at tage 36 Passagerer. 1966 solgt til Norge.

M/S Rimja Dan

M/S Paula Dan. C I-A U S Standard Cargo Ship. 7900 dw. Bygget 1942 Pennsylvania Shipyard Inc. Beaumont, Texas U.S.A. til United States War Shipping Administration navngivet > Cape Ugat<. 16-10-1947 solgt til Ocean og omdøbt til Rebeverett. 1965 overført til Everett Steamship Corp Manilla omdøbt >Reb< 1970 ophugget i Japan

M/S Hasnna Dan

M/S Danholm Rederiet Dania A/S (A.R Andresen Kbh)

M/S Danholm Rederiet Dania A/S (A.R. Andresen Kbh) jeg var i den 1965 werner Woer

M/S Taarnborg (Odense havn)

M/T Annelise Tholstrup

M/T Eva Tholstrup

M/T Dorethea Basse

M/S Alabama

M/S England

M/S Pennsylvania

S/S Kjøbenhavn

M/S Nancie S

M/S Kirstine Toft.

Disko

M/S Umanak

M/S Artic Skou

M/S Hanne Skou

S/S Rikke Skou

M/S Susanne Skou Jeg var i den 1959 Werner Woer

M/S Benny Skou

M/S Mombasa (øk) Indsendt af Bjarne Skov Poulsen som var med den som Matros

M/S Waglan Island (ex Mombasa ) Solgt til Hong Kong Ocean Shipping Co ca 1972. indsendt af Bjarne Skov Poulsen

S/S Edouard Suenson. Det store Nordiske telegrafselskab A/S København. Byget på Orlogsværftet 1922 Solgt 1968 ophugget 1969. Bjarne Skov Poulsen var også med det skib som matros.

S/S Edouard Suenson

Fra Svend B Hansen.

Malet af S.B.Hansen

Malet af S.B.Hansen Her slutter billederne fra Svend B Hansen

Statens Sømandsskole i Esbjerg årstal ? er der nogle der ved det?

Emilie Mærsk , fra mors lille Einar

Difko Korsør

Difko Nyborg

M/F Kong Frederik langs kajen i Nyborg ligger som museumskib man aner lige hjørnet af den gamle kGH vejerbod.

AHTS Mærsk Cutter

Kirsten Bres

Kirsten Mærsk

Ahts Mærsk Breaker

Ahts Mærsk Chignecto

Ahts Mærsk Clipper

M/T Svengulf Mærsk

M/T Charlotte Mærsk

Ahts Mærsk Trader

M/T Aase Mærsk. bygget på Odense stålskibsværft 1930. 8950 dw, 6184 gt, 3636 nt. besætning 35 mand.Juli 1931 tonnagen øges til 9605 dw. Oplagt i København 1956-57 Solgt den21 dec 1960 til ophugning hos Thos W. Ward, Preston. Ophugningen afsluttet 24.1.1962.

DFDS S/S FREDERIK VIII

DFDS S/S FREDERIK VIII

DFDS M/S JYLLAND

DFDS M/S JYLLAND

DFDS S/S OSCAR II

Francine Mærsk bygget på Odense stålskibsværft nr.62 til søs den01-1936 afleveret 27 okt 1936. Oprindelig bygget til Coliniale de Navigation S.A. Paris. Men på grund af valuta vanskeligheder blev skibet overtaget af den 07-10 1936 af Tank-ruteskibe i I/S København. Solgt den17 febuar 1937 til D/S Vesterhavet (J.Lauritzen) Overtaget i London 20-02 1937 og omdøbt til Egyptian Reefer senere overtaget af Japansk rederi og ophugget i 21-08 1968 i Yokohama.

M/S Egyptian Reefer. Dette foto er taget af Kell Schmidt i San Francisco i 1952. Kell sejlede på langfart i sine unge år b.l.a i Mærsk Line har været bosat i U.S.A. i mange år.

Fra Ove H Hansen

Fra Ove H.Hansen m/f.Sprogø. Afsejler Knudshoved, med isskrugninger.

Fra Ove H.Hansen M/f. Romsø sidder fast i isen nord for Sprogø i Storebælt. F...

Fra Ove.H.Hansen Isbryderen, fotograferet ud for Nyborg strand. Vinteren 1978 -79

M/S Cecilie Mærsk. Bygget af Kockums Mek Verkstads A/B Malmø afleveret den 06-06-1967. 13.970 dw. Ombygget i Japan 1981 forlænget med 26 meter og fuld Containerskib ny tonnage 24.617 dw. Solgt 1991 til CMB. Belgien og omdøbt > CMB Winner< i Charter 1991 og navnændring >Contship< Antwerp i charter 1993 og navnændring >Red Sea Ensemble< Solgt 1994 til Ulysses Maritime S.A. Panama og omdøbt > Bilbao Express< Ankom til Alang 17-12- 1997. for ophugning. Foto: Golden Gate, San Francisco.

M/S Christian Mærsk. Bygget af Bergens Mek Verksteder, Bergen afleveret den 3. april 1968. 14.020 dwt. Ombygget 1980 i Japan forlænget 26 meter og ændret til fuld Containerskib ny tonnage 24.617 dw. Solgt 1988 til Cosco Shanghai omdøbt til >Shun He< Ophugget i Kina 2002. Foto: malacca Strædet mellem Singapoore og Port Swettenham.

M/S Nordhval (D/S Norden) Bygget i nakskov 1949, 1969 > Nordwild< Cia de Nav Lomalegre S.A. Panama. 1970 >Gina Juliano< Deiulemar SpA, Cia di Nav, Gagliari Italien. 1976 >Adriastar< Adriastar S.G.Co, Ltd Limasol Cypern. 1983 20. Februar ophugget i Eleusis.

M/S Gorgo Ex Nordholm bygget i Nakskov 1958. Til D/S Norden København. 1974 M/S Gorgo. 1985 ophugget i Beda Indien.

M/S Star Alcyone. Ex Heering Susan.

M/S Magleby Mærsk( Køleskib). 6900 dw. Bygget Odense Stålskibsværft nr 170 1964. I Charter til Salèn, Stockholm. Solgt den 9. juni 1976 til Pacific Ocean Steamship Co. Ltd Monrovia og omdøbt >Pacific Ocean< solgt 1979 til Naviera de Paciffco S.A., Guayaquil, og omdøbt > Provincia de el Oro< 1994 til Alang for ophugning.

>KRONBORG R Motorskib og Sandsuger. Bygget på Helsingør Skibsværft 1965. Ejer Vedbæk Shipping A/S, Vedbæk.

DFDS M/S Odense bygget 1924 Helsingør som passager og fragtskib hugget op 1962 i Odense.

Karen Mærsk af Gråsten. Bygget på Lindø Odense 1977 332.400 tdw.

Karen Mærsk

M/T Karen Mærsk Bygget på Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B Gøteborg 1952. (nr 429) Tankskib 18370 dw, 11756 gt, 6852 nt. 19 tanke ( 9 hovedtanke og 2x5 sidetanke) fart 15,25 knob. 25.10.1971. Ankom til La Spezia for ophugning. Solgt 1960.

M/T Karen Mærsk

M/T Karen Mærsk ( II ) bygget på odense stålskibsværft (nr168) søsat 5.11.1963 Afleveret 29 febr. 1964 . Tankskib 34500 dw, 21613 gt, 12128 nt, 9 centertanke og 18 sidetanke hvoraf 2 er til ballast. Søsterskib til Marie, Oluf, og Henning Mærsk. Omdøbt til Oluf Mærsk (IV) 7.dec. 1976. Solgt 12 dec 1980 til Titan Bay Shipping Co Ltd Monrovia omdøbt til > Athine < ophugget 21.12.1990 i Alang

Bygget af Eriksberg Mekaniska Verkstads A/B Gøteborg. nr 381 afleveret 22 juni 1949. Linie fart USA Fjernøsten og fra 1956 Jorden rundt. Fragtskib 9940/10460 Dw. 6 lastrum to mellemdæk i nr 1, 3 0g 4 lasten. 6 luger 3 master 10 samsonposter. To 2 tons bomme, seks 3 tons, tolv 5 tons, en 15 tons og en 45 tons. Solgt 20.9.1968 til Brigantine Transport Corp Monrovia omdøbt til > Clementine < (stadig AP Møller) 29. april 1976 solgt til Singapoore 1978 slæbt til Gadani Beach for ophugning.

M/T Anna Mærsk

M/S Vibeke Mærsk Bygget af Odense Stålskibsværft nr 107 afleveret 11.april 1948. Liniefart. USA-Europa. USA Vest Afrika Japan- Persiske-Golf og Japan-Indonesien. Trampfart. Fragtskib /Hansaskib) Shelterdæk, 4 lastrum. 4 luger, 2 master. 4 samsonposter. Tolv 5 tons bomme. en 22 tons ved 2-lugen. Isforstærket. Solgt 1967 til Brigantine Corp omdøbt > Valentine (stadig AP Møller.Ophugget 1980 i Hong Kong.

M/T Vibeke Mærsk

M/S ERNA Her starter der en serie billeder som vi har modtaget af Ida Andreasen

M/S TOVELIL

M/S HULDA WAL. Bygget 1931 i Delfzijl Holland. Reder N.W.Hansen Køge

M/S Oluf Sven

M/S VENØY

S/S AGNETE af Svendborg. Reder A/S Sydfynske Dampskibsselskab. Bygget 1911 på Helsingør stålskibsværft

M/S KORNMOD

M/S ELSE PRIVA

S/S Lexa Mærsk. ygget på B&W, Kbh Nr 151 afleveret til D/S Dannebrog (C.K.Hansen) 1889 og døbt FREDENSBORG. Solgt den 27. Aug 1912 til D/S af 1912 A/S og døbt LEXA MÆRSK. Fragtskib skonnerrigget 2227 dwt 1568 gr, Damp kulfyretr 3 cyl. 700 ihk. 8 knob besætning 20 mand reduceret fra 1914 til 16 mand. Kaptajnen boede agter, hvor der også var 2 passagererkammer til 5 passagerer. Lang bak. 2 lastrum. 4 luger. 2 master. Senere S/S Windau hugget op i 1935 Danzig

S/S WINDAU i Riga 1930 Ex Fredensborg, Lexa Mærsk. Solgt 29 jan 1917 til D/S Rollo A/S Kbh og omdøbt S/S Rollo. Videresolgt 18 juni 1920 til D/S Gylfe A/S Kbh uden navneændring. Fra den 24 jan 1923 ændres hjemsted til Rødby Havn. 7.juli 1924 omdøbt til S/S Alsund. Solgt den 12 maj 1926 til D/S Halla A/S Kbh uden navneændring (og med samme ejer) Videresolgt den29 okt 1927 til Max Reincke, Windau, Letland, og omdøbt til S/S Windau. Solgt 1932 til Deutsche Genossenschaft-Casse, Riga og omdøbt S/S Senta.

Stenfisker StF. 1658 NELLY

M/S EMILIA af N. MORS

M/S ERIK BOYE

M/S Erik Boye. Bygget i Holland i Vlaadingen i 1919 købt af E.B.Kromann i 1949, 49,3 m, 379 grt

Carolineren M/S Hanne Hansen

M/S ELLY JENSEN af København. Bygget i 1957 Alssund Skibsværft Sønderborg. 299 brutto tons, 173 Netto tons. Reder H.K. Jensen Farum.

M/S Andreas Boye. 1977-1978. Bygget på Nordsøværftet brt 299, tdw 700. Forliste efter kollision med græsk skib 28.juli 1978 pr Orehoved - Tripoli Nv af Cape Vicente i tæt tåge sank på 400 meter vand. Besætningen reddet af det Græske Skib.

M/S MARTIN S. af Svendborg. reder A.E.Sørensen Svendborg Bygget i Tyskland Rendsborg 1952 på Nobis Krug Werft.

S/S Alexandra Sidste dampskib bygget til DFDS. bygget på Helsingør Skibsværft. 1700 dw, 1463 gt, 766 nt. solgt til Gækenland 3.12.1964 21.2.1965 på en rejse fra Piræus til Tripoli Libyen strandet hævet og ankom Piræus den8.3.1965 hvor det blev solgt til Jugoslavien til ophugning

M/S Nortic af Svendborg, (ex Supidana af Korsør, Finla af Horsens, Diknah, Stefanie af Odense. Bygget 1969 i Frederikshavn. brt 399, dwt 1036 Hk. 799 fart 11,5 knob.

M/S Mary North. bygget i Holland 1959 1176 gt, 1600 dw. til rederiet Northsea I/S (firma A.N.Petersen Kbh) solgt til Iran 1968.

S/S Tula (II) DFDS 1912-1959. bygget i 1912 helsingør nr 132 1251 grt, 718 nt, 1917 dwt. 2 passagerer

T/T Kristine Mærsk. Bygget i Odense ( nr 158) 1962. 42.950 dw, 28.636 gt, 16.126 nt. Solgt den 24 juli 1972 til den Argentinske stat omdøbt >Lujan de Cuyo< ophugget i buenos Aires juni 1984

M/S Else Skou bygget i Bremen 1926 (nr 398) til Deutsche Reichsmarine Verwaltung og døbt >Barbara< solgt 1933 til Bugsier Reederei Bremerhaven omdøbt til >Birkenau<.Maj 1945 overtaget af de allierede i Århus i sept. 1946 afleveret til England som krigsskadeerstatning. Overdraget som erstatning til den danske stat 1947. Dec 1947 købt på aktion I/S D/S Ove Skou A/S omdøbt M/S Else SKOU. Solgt 1963 til Grækenland.

S/S Julius Thomsen bygget i 1927 på Frederikshavn værft til Grønlandsfart for Kryolitselskabet ophugget i Masnedø 1963.

S/S Julius Thomsen

S/S Julius Thomsen

Clara Mærsk før ombygningen

M/S Clara Mærsk bygget i Malmø 1967 afleveret til Mærsk 28.5,1968. Fragtskib 4 passagerer. 13.940 dw 11.000 gt, 9 cyl Diesel B & W 22.800 ihk 22,75 knob Besætning 33 mand. Ombygget i 1981 Japan ændret til Containerskib ny tonnage 24.617 dw. I Charter1984 navneændring til TLF. Adams 1986 igen Clara Mærsk. Solgt 1988 til Shanghai ophugget i Kina 1998.

Hanne S A.E. Sørensen Svendborg 1852-1960. Bygget i Rendsborg tyskland. brt 499, nrt 223, tdw 900. 29.4.1960 meldtes fra skibet på rejse Ivigtut til København med Kryolit, stykgods og passagerer at man i en ØNØ lig storm befandt sig på pos. 58,48 N x 44,06 V. Siden hørtes intet fra skibet. Ved eftersøgning fandtes forskelligt vraggods, som antoges at stamme fra Hanne S, der derefter måtte anses for forlist. Ialt omkom 18 personer RIP.

S/S Randa Dan.

Greta Dan senere solgt til Olau Line som Olau Gorm

Her er et udpluk af gamle Danske skibe, hvis der skulle være nogen der mangler et billede af deres gamle skib, og det ikke lige skulle være iblandt disse foto.
Fortvivl ikke skriv en hilsen i vores gæstebog med navn email evt tlf nr  så vil vi kontakte dig måske kan vi hjælpe.

Hvis du skulle ligge inde med billeder og gerne vil have dem med på siden så kontakt os.

Vi har med glæde modtaget en samling billeder fra afdøde Matros,Bådsmand  Svend B Hansen Svendborg.
Billederne fik Werner Woer af hans datter Inga.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Carsten Pedersen | Svar 26.10.2017 02.06

Sea horse frederikshavner bygning, Lone clipper nordsøværftet, Annette Dania måske Norsk, og Ulla Barsø ved ikke

ove johansen | Svar 29.09.2017 13.48

Hej Preben.mit foto af Mexican Reefer er bort kommet kan du hjælpe mig jeg var ombord i 1956.hilsen OJ.

Knud Erik Andersen | Svar 07.09.2017 10.54

Hej Preben. Du kan google flere af de skibe du søger billeder af. Der er ligeledes en videofilm af Anna Boye på You Tube. God fornøjelse.
Hilsen KE.

preben rusuberg | Svar 07.09.2017 00.09

hejsa er der noge der har et foto af skibet ivy og af opnør og dorie bres og anne boye

Knud Erik Andersen | Svar 13.08.2017 16.29

Hej Berill - google 000010026.jpg - 000010027.jpg - 000010028.jpg 000010029.jpg Der er billeder af Brattingsborg. Bygget 1896 - ophugget 1937. Hilsen KE

BERILL MICHELSEN | Svar 13.08.2017 08.50

HELLO . MIN FARFAR SVEND MICHELSEN FRAN ODENSE VAR BRANDMAND PAA ET SKIB, BRATTINGSBORD I 1928 OF TOG AF BAADEN I PORTLAND . ER DER BILLEDE AF DEN BAAD ? TAK

Knud Erik Andersen | Svar 13.07.2017 09.56

Kan det være den der i dag hedder GRØNNE ERNA. Der er flere billeder af en ERNA, hvis du Googler navnet Galeasen ERNA.

erik sven Hansen | Svar 12.07.2017 20.53

søger et billede af galeasen erna af svendborg var ombord som dæksdreng i 1959 i ca. 5 mdr.

Hilsen Erik Sven Hansen

Knud Erik Andersen | Svar 11.07.2017 13.08

GOOGLE 000010037.JPG S/S Brattingsborg, der er et billede som du søger.

hilsen Knud Erik Andersen

Knud-Ejolf Nielsen | Svar 09.07.2017 18.24

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde et billede af S/S Brattingsborg
Bygget i 1947. er på 2781 BRT.
Påmønstret fra New York i 1952.
På forhånd tak KEN

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

06.12 | 12:52

ja det var en hyggelig julefrokst og hyggelige dejlige fyrer at være sammen med.og ros til bestyrelsen

...
05.12 | 19:57

Dejlig julefrokost der blev afholdt 05-12 i Nyborg sammen med gamle kollegaer

...
24.11 | 19:54

Vi var en gjeng fra cafe internaationaal i Rotterdam
som var med å seile den in til Verolme etter lossing
i Europoort de fleste som var med fra gulfen fikk mønstre av ved ankomst.

...
23.11 | 08:07

Jeg var der i 1957

...
Du kan lide denne side